Start van het avontuur! - Reisverslag uit Soest, Nederland van student-in-huis - WaarBenJij.nu Start van het avontuur! - Reisverslag uit Soest, Nederland van student-in-huis - WaarBenJij.nu

Start van het avontuur!

06 November 2013 | Nederland, Soest

Tja, inmiddels is het al begin februari maar hoe is dit avontuur begonnen?
In de herfstvakantie zat ik heerlijk in Zeeland voor de haard de nieuwsbrief van Travel Acticve te lezen.Ook nu stond er weer een oproep voor gastouders voor de uitwisselingsstudenten van het High school Hollandprogramma. Twee jaar geleden had ik me hier al voor ingeschreven maar toen was er blijkbaar geen behoefte aan en is het ook bij ons in de vergetelheid geraakt. Na een spannend jaar binnen ons gezin hadden we nu weer zin in een nieuw avontuur en daar paste deze oproep helemaal in. Dus na gezinsoverleg het inschrijfformulier verstuurt. Op het formulier hadden we aangegeven dat we interesse hadden in een Australische student.
Al heel snel kreeg ik thuis een telefoontje van Travel Active. Leuk dat jullie reageren en een student willen opvangen maar waarom speciaal uit Australië? Dat was snel uitgelegd. We houden van dat land. Zijn er zelf geweest en hebben met het gezin in de zomer van 2008 bijna zes weken langs de Oostkust getrokken en Marije is na haar jaar Au Pair echt verkocht wat het land betreft. Ze wil absoluut nog een keer terug. Ook woont een broer van Gert-Jan met zijn gezin in Australië en zijn hun dochters alle drie een jaar Nederland gekomen om hun “roots” te leren kennen. Ze waren er enthousiast over dat gun je toch ook anderen… Ook de wat langere periode die de Australische studenten hier door brengen leek ons fijn en niet na drie maanden alweer afscheid nemen, dan begin je pas.
Redenen genoeg en blijkbaar Travel Active voldoende overtuigd want niet snel daarna kwam een telefoontje dat ze eventueel een studente voor ons hadden. Roslyn 17 jaar from the Gold Coast. Hobby’s scouting en viool spelen. Toen onze kinderen hoorden dat Roslyn lid is van de scouting in Australië riepen ze: die kan bij ons komen! Onze kinderen zijn nl alle drie zeer intensief bij scouting betrokken.
We hebben het verzoek tot plaatsing natuurlijk even in beraad gehouden maar we gaan het doen!
Nu nog allemaal administratieve zaken. Eerst moeten we gescreend worden. Ja het gaat natuurlijk niet zomaar. De vrijwilliger Charles van Travel Active heeft ons een bezoek gebracht en heel wat zaken besproken. Wat wordt er van je verwacht wat mag wel en wat mag Roslyn niet. Aan welke regels moet ze zich houden en wat kunnen we allemaal verwachten. We kregen goede voorlichting en we werden “goedgekeurd”. Nu nog een school vinden. Wij hadden voorkeur voor de school hier in het dorp omdat dat niet te ver fietsen is en ook meer mogelijkheden heeft om vriendinnen mee te nemen. Deze school was ook bij ons bekend van onze eigen kinderen. Charles neemt contact op met de school en ook het Griftland College ziet het zitten.
We krijgen het dossier van Roslyn toegestuurd en ook wij maken een dossier aan van ons gezin zo kan je elkaar al wat leren kennen. Wij moeten voor allemaal een verklaringen van goed gedrag aanvragen tenslotte zijn we allemaal achttien jaar of ouder.
Het avontuur kan beginnen. Roslyn komt op 6 januari aan in Nederland en op 11 januari kunnen we haar ophalen in Raalte!